Katowice: miasto festiwali

Katowice: miasto festiwali
źródło: redakcja InSilesia.pl
Według raportu PwC o największych miastach w Polsce, Katowice osiągają wysoki wynik w dziedzinie wizerunku. Zawdzięczają to przede wszystkim wydarzeniom masowym, koncertom i festiwalom, promującym Katowice jako Miasto Wielkich Wydarzeń.

Obok tego, co miasto oferuje mieszkańcom i firmom, niesłychanie istotne jest to, z czym miasto się kojarzy, czyli jego wizerunek. Miasto o wizerunku miejsca dynamicznego, przyjaznego, interesującego, dobrego do życia, przyciągnie zarówno turystów, jak inwestorów. Autorzy raportu PwC o największych miastach Polski zwracają uwagę na fakt, że wizerunek miast przestał być dziełem przypadku i w coraz większym stopniu jest efektem realizowanej strategii promocyjnej. To zmiana na lepsze.

Przy pomiarze Kapitału Kultury i Wizerunku (KKW) autorzy raportu wzięli pod uwagę trzy kategorie: generalne opinie o mieście, kulturę wysoką oraz kulturę życia codziennego.

Negatywne stereotypy Katowic

Wizerunek Katowic najogólniej ujmując nadaje się do poprawy: przy średnim poziomie KKW w zakresie ogólnego wizerunku dla 11 miast równym 100, KKW w Katowicach wyniosło jedynie 58,4. Zobacz pełne zestawienie wskaźników KKW.

Generalny wizerunek stolicy regionu wiąże się z takimi elementami, jak m.in.: liczba „dobrych skojarzeń” związanych z miastem dostępna w internecie, liczba odwiedzających miasto turystów, liczba znaków przy opisie miasta w typowym przewodniku po Polsce.

Jak więc kojarzą się Katowice? Według raportu PwC, miasto jest trudno rozpoznawalne na świecie. Katowice są często kojarzone ze zdewastowanym krajobrazem przemysłowym i górnictwem, choć obok tych skojarzeń coraz częściej pojawia się Spodek oraz informacja o wielu interesujących wydarzeniach kulturalnych i sportowych odbywających się w mieście. Pomimo intensywnych działań promocyjnych skupionych wokół wydarzeń kulturalnych i sportowych związanych z kandydowanie do tytułu Europejskiej Stolicy Kultury 2016, miasto nadal boryka się z negatywnymi stereotypami.

Dużo kultury masowej, mniej kultury wysokiej

Katowice są gospodarzem wielu ciekawych imprez, takich jak Off Festival, Tauron Nowa Muzyka czy Rawa Blues. To właśnie wydarzenia kulturalne najłatwiej przebijają się do mediów i kształtują obraz miasta jako miejsca interesującego i pociągającego. Autorzy raportu zwracają uwagę, że w mieście organizowane jest wiele koncertów dla masowej publiczności i festiwali filmowych. Z drugiej jednak strony, liczba festiwali teatralnych, muzyki poważnej oraz bardziej kameralnych koncertów wypada zdecydowanie poniżej średniej w innych badanych ośrodkach.

Wysoki poziom kultury życia codziennego

Oferta kultury życia codziennego w Katowicach wypada korzystnie. Miasto dysponuje wieloma kinami z dostępnej liczby miejsc na stadionach zadowoleni mogą być również kibice wydarzeń sportowych. Katowice znajdują się w dolnej części zestawienia pod względem liczby restauracji.

Wyzwania na przyszłość

Autorzy raportu uważają, że zadaniem stojącym przed miastem jest umiejętne pogodzenie spuścizny PRL-u z nowoczesnością, w taki sposób, żeby nie odebrać miastu przeszłości, ale zarazem wprowadzić je na drogę modernizacji. W zmianie wizerunku z pewnością pomogłoby zrealizowanie planu przebudowy centrum miasta. Zdecydowanym plusem miasta jest coraz lepsze wykorzystanie budynków postindustrialnych i przeznaczenie ich na przestrzenie kulturalne, czego przykładem jest Galeria Szyb Wilson.

źródło: redakcja InSilesia.pl, "Raporty na temat wielkich miast Polski. Katowice" PwC

InSilesia.pl Graviteo Encja.com inwroc.pl inNews.pl
Innowacyjna Gospodarka Europejski Fundusz Rozwoju Regionu