Branża spożywcza w ocenie ekspertów programu „Doceń polskie”

01-08-2017
|
Dodał: adventure_media
Branża spożywcza w ocenie ekspertów programu „Doceń polskie”
źródło:
W ramach Ogólnopolskiego Programu Promocyjnego „Doceń polskie” odbyło się już 25 audytów żywności. Wydarzenia organizowane są od 2011 roku, odbywają się co kwartał, a honorowy patronat nad certyfikacjami sprawuje Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Ostatnia z dotychczasowych atestacji miała miejsce 26 lipca br. w Sosnowcu.

Członkowie Loży Ekspertów, komisji decydującej o przyznaniu znaków jakości, ocenili tego dnia ponad 150 artykułów żywnościowych. Produkty zgłoszone do oceny świadczą o kondycji branży spożywczej, dlatego też certyfikacja sprzyja rozmowom o zmianach w tym sektorze i postawie producentów wobec nowych oczekiwań konsumentów.

- Dzisiaj w kuchni główną rolę odgrywa… czas. Jedzenie ma być nie tylko smaczne i pełnowartościowe, ale także ciekawie podane, a jego przygotowanie nie powinno trwać długo. Konsumenci szukają gotowych dań oraz półproduktów, z których szybko i łatwo przyrządzą zdrowe posiłki dla całej rodziny. W odpowiedzi na te potrzeby piekarnie oferują gotowe kanapki, firmy wprowadzają do asortymentu coraz więcej gotowych do spożycia dań, zmieniają się technologie produkcji i systemy dystrybucji. Zmiany dzieją się na naszych oczach i jeszcze będą się pogłębiać - zaznacza Celina Nierodkiewicz, członkini Loży Ekspertów Ogólnopolskiego Programu Promocyjnego „Doceń polskie”. Gremium specjalistów z branży spożywczej obradowało już 25 raz. Celem certyfikacji organizowanych w ramach programu promocyjnego jest wyłonienie rodzimych wyrobów najwyższej jakości. Żywność, która otrzyma wysokie noty (minimum 7,5 pkt.) za smak, wygląd i stosunek jakości do ceny otrzymuje certyfikat jakości „Doceń polskie”. Artykuły z maksymalną liczbą punktów (samymi „10”) zdobywają także tytuł TOP PRODUKT. W atestacji mogą brać udział wyroby z tzw. polskim akcentem, który wyraża związek żywności z naszym krajem.
Opinię tę podziela Mirek Drewniak, współzałożyciel Klubu Szefów Kuchni, który jest przewodniczącym Loży Ekspertów programu „Doceń polskie”. - Można powiedzieć, że gotowanie w domu - przygotowanie posiłków od podstaw - staje się luksusem. Celebrujemy tę czynność, nierzadko w gronie rodziny i znajomych. Polacy są już świadomymi konsumentami: robią zakupy rozważniej i wiedzą, że wysoka jakość jest warta swojej ceny. Oczekiwania kupujących rosną, toteż producenci zabiegają o posiadanie znaków i certyfikatów podkreślających jakość oraz pochodzenie żywności - uważa gastronom.

Zasiadający w Loży Ekspertów Wiesław Bober zwraca uwagę na fakt, że Polacy częściej odwiedzają restauracje. - Chodzi nie tylko o rodzinne spotkania i uroczystości, które są obecnie tak chętnie organizowane poza domem. Oferta restauracji jest ciekawa, a ceny są przystępne, zwłaszcza jeśli porównując je z domowymi posiłkami uwzględnimy wszystkie koszty związane z ich przygotowaniem. Obiady czy kolacje „na mieście”, także w dni powszednie, stają się częścią naszej codzienności - mówi współzałożyciel Klubu Szefów Kuchni, który w hotelu Fabryka Wełny Hotel & SPA w Pabianicach, prowadzi autorską restaurację Wzorcownia by W. Bober.
W trakcie niedawnej atestacji żywności komisja programu „Doceń polskie” oceniła ponad 150 artykułów spożywczych. Wiele z nich to przykład odpowiedzi producentów na nowe trendy i potrzeby kupujących. Chodzi o dania gotowe i półprodukty, ale także wyroby tradycyjne, które mają uniwersalne zastosowanie w kuchni. Konsumenci coraz chętniej sięgają także po różnorodne oleje tłoczone z nasion roślin uprawianych w Polsce, stąd obecność na audycie także tej grupy produktów. Do atestacji przystąpili także wytwórcy oferujący żywność adresowaną do konkretnych grup odbiorców, m.in. osób poszukujących wyrobów bez glutenu, czy pozbawionych laktozy.

- Tym razem swoje produkty do oceny zgłosiło ponad 60 firm. Tak jak podczas dotychczasowych certyfikacji, reprezentowali całą Polskę, stąd nie brakowało także wyrobów regionalnych i specjałów firm o zasięgu lokalnym - komentuje Karolina Szlapańska, organizatorka programu „Doceń polskie”.K. Szlapańska zaznacza jednak, że inicjatywa propagująca wytwórców rodzimej żywności nie ogranicza się tylko do przeprowadzanych 4 razy w roku audytów. - Certyfikacja to właściwie tylko początek. Każdy laureat audytu otrzymuje zestaw narzędzi wspomagających jego działalność. Producenci nagrodzonych wyrobów przez 2 lata mogą korzystać z godła „Doceń polskie” na wszystkich polach eksploatacji. Z radością obserwujemy rozwój firm posiadających znaki programu. Cieszymy się, że czerpią korzyści z posiadania certyfikatów jakości i również dzięki nim umacniają swoją pozycję - dodaje organizatorka programu. 

Przedstawiciele programu nie spoczywają na laurach i już przygotowują się do kolejnych przedsięwzięć związanych z propagowaniem rodzimych artykułów spożywczych. Jednym z nich jest Dzień polskiej żywności: nietypowe „święto” przypadające 25 sierpnia br., które zainicjowali twórcy programu. Szczegółowe informacje na temat inicjatyw, w które są zaangażowani prezentuje strona internetowa programu (www.DocenPolskie.pl) oraz blog, dostępny pod adresem www.blog.docenpolskie.pl. Tam zamieszczane będą także informacje na temat produktów wyróżnionych podczas lipcowej certyfikacji. 

* * *

Autor tekstu: Anna Koza/Adventure Media
Autor zdjęć: Marek Bielski/Doceń polskie

* * *

Ogólnopolski Program Promocyjny „Doceń polskie”

www.docenpolskie.pl
www.blog.docenpolskie.pl 

Celem programu „Doceń polskie” jest promocja wysokiej jakości produktów spożywczych dostępnych na polskim rynku. Ich selekcją, oceną i przyznaniem certyfikatu „Doceń polskie” zajmują się specjaliści zawodowo związani z żywnością i technologią żywienia, którzy tworzą Lożę Ekspertów. Zasiadają w niej m.in. członkowie Klubu Szefów Kuchni. Twórca programu „Doceń polskie” jest  także organizatorem projektu BlogerChef (blogerchef.pl) – innowacyjnego przedsięwzięcia skierowanego do blogerów kulinarnych. 

* * *

KONTAKT:
Ogólnopolski Program Promocyjny „Doceń polskie”
www.docenpolskie.pl
Kontakt dla mediów:
Anna Koza
anna.koza@adventure.media.pl
Adventure Media s. c. Agencja Public Relations
www.adventure.media.pl
tel. 780 115 953
tel. 32 724 28 84
fax 32 417 01 70

InSilesia.pl Graviteo Encja.com inwroc.pl inNews.pl
Innowacyjna Gospodarka Europejski Fundusz Rozwoju Regionu